torsdag 26. februar 2009

Vær stolt av alt du får til!


Kan jeg være glad i å strikke og likevel være feminist?

Spørsmålet er ikke mitt eget, men hentet fra boka "Hemmeligheter for kvinner" av Victoria Moran. (Det eneste teite med denne boka er nettopp tittelen...)

Boka inneholder 75 korte kapitler, som hjelper deg å se tilværelsen med litt nye øyne.

Jeg skal komme tilbake med flere av Victorias hemmeligheter, men siden jeg allerede har skrevet så mye om strikking var det naturlig å stoppe ved kapittel 72 i dag: "Bli et renessansemenneske".

Bygg nye ferdigheter. Jo flere ting du kan, jo mer vil du ha glede av. Ikke still spørsmål ved valgene dine - á la "Kan jeg være glad i å strikke og likevel være feminist?"

Det er alltid bra å mestre noe. Jo mer, jo bedre.

Du husker kanskje fremdeles hvor du befant deg den dagen du lærte å knytte skolissene for første gang? Å lære noe nytt gir uavhengighet og selvrespekt. Jo flere ting du kan, jo mer vil du ha glede av, ifølge Victoria. Og jeg er enig.

Hvordan ser din liste over ferdigheter ut? Kan du bake brød, sette opp telt, brette servietter, danse vals, sparkle en gipsvegg, holde en tale, kaste med slukstang, lage syltetøy, synge, sy en kjole, tenne et bål?

De aller fleste har ferdigheter på langt flere områder enn det de gjør i jobben sin. Vær stolt av alt du kan gjøre!

5 kommentarer:

  1. Jeg har aldri sett noen motsetninger mellom å være feminist og å strikke, selv om jeg har hørt at andre gjør det. Det viktigste er jo å ha valget! Uavhengighet og selvrespekt må man ha :)

    SvarSlett
  2. Sol, jeg syns heller ikke der noen motsetning her. :-)
    Det var mest et eksempel på hvordan man kan begynne å bagatellisere, nedvurdere, bortforklare sine ferdigheter - i stedet for å rette ryggen og være stolt av dem.

    SvarSlett
  3. Mener virkelig forfatteren at det finnes motsetninger i strikk-feminisme? I alle dager når er den boka skrevet?
    Jeg som deg ser ingen motsetninger!!!
    Jeg kan litt av mange ting og er stolt av det!!!
    Og når noen spør hvilken bakgrunn jeg har, er mitt svar POTET, og den bakgrunnen har jeg klart meg på i hele mitt liv ;D :=) :D

    SvarSlett
  4. Tusen takk for kommentar på min blogg=),ja jeg valgte noen farger utenom det vanlige på denne mariusgenseren min,men i farger som passer i norsk natur,håper jeg =)

    SvarSlett