torsdag 25. juni 2009

Fra dårlig mor til supermamma

Det kan gå over stokk og stein i pludrehanneheimen. I dag var en sånn dag. Mens jeg durte rundt med gressklipperen og endelig fikk kontroll på plenen, kom jeg plutselig på at vi var fri for brød. Og nesten fri for melk. Butikken var stengt, og det var for seint å sette brøddeig.

Hmmm. Dårlig mor...

Men ikke dårlig mor, for i neste øyeblikk sivet duften av nystekte scones ut fra steikeovnen. En kjapp bakepulvervei til supermamma-status :-)
Nå er alle mette og fornøyde, og denne oppskriften skal jeg sannelig ta vare på. Gode scones, ikke smuldrete og tørre som jeg syns de har pleid å bli med andre oppskrifter. Jeg fant den på matoppskrift.no, og det sies at det er en gammel norsk oppskrift.

Du trenger:

500 g hvetemel, 1 ss sukker, 1 1/2 ts salt, 4 ts bakepulver, 100 g smeltet smør, 2 1/2 dl lunken melk og 2 sammenvispa eggeplommer. Alt eltes lett sammen.

Del deigen i fire emner som trilles til boller. Hver bolle kjevles ut til ca. 1 cm tykkelse. Legges på bakepapirkledt stekebrett.

Bruk en lang kniv og marker (ikke skjær helt gjennom) et kryss midt over hver leiv. (se bildet)
Stekes ved 225 grader i 8-10 minutter.
Avkjøles bittelitt på rist før servering.
Smaker godt med smør og brunost, eller spekepølse.



10 kommentarer:

  1. Kan tenke meg at du steg i status når du disket opp med disse! De så herlig fristende ut! oppskriften er herved lagret og må testes!:)))

    SvarSlett
  2. Scones har reddet meg i samme situasjon som du var i. Det er dumt at man husker på scones bare i disse tilfeller for det er ju så godt. Jeg har ikke prøvd den oppskriften du har her så det må bli snart. Trur egentlig vi er bra fri for brød nå men det blir litt seint.

    SvarSlett
  3. Denne er behørlig notert! Kjekt med oppskrifter som har ingredienser som alltid finnes i skapene!
    Håper du har like fint vær som vi har i trøndelag! :-)

    SvarSlett
  4. MMM, så fristende ut! Det samme med kaken i innlegget under. Litt for varmt til å bake her om dagen, får heller nyte sommerværet ute så lenge. Oppskritene er notert til en gråværsdag.
    God helg!

    SvarSlett
  5. Det så godt ut. Kjenner jeg ikke har spist frokost ennå. Ha en riktig god dag!

    SvarSlett
  6. Tusen takk for deilig oppskrift! Junior og meg laget de nå nettop, sitter og koser oss med ferske scones. Hadde ikke margarin, brukte 100 g solsikkeolje i stedet. helt topp!!!

    SvarSlett
  7. Å de så helt nydelige ut! Får vann i munnen!! :) flink du er!

    SvarSlett
  8. Tusen takk for herlig oppskrift! Denne skal testest:)
    Ønsker deg en nydelig helg,klem:)

    SvarSlett
  9. Heisann!
    Tusen takk for hilsen på bloggen min, det var kjempehyggelig:)
    Fin i formen ja, der er jeg stadig innom, og som deg bruker jeg å ta meg noen runder innom andre blogger. Jeg liker blogger som denne, som handler om alt mulig rart. Og denne oppskrifta skal definitivt prøves!
    Og når det gjelder kommentaren din om barn på hyttetur, så kan jeg jo røpe at jeg ønsker min lille langt av sted på hyttetur når han våkner i femtiden om morgenen, men det går seg til utover dagen. Alle tider har vel sin sjarm ;)
    Håper du stikker innom meg en annen gang. Ønsker deg en fin dag.
    -Ann Rita-

    SvarSlett