mandag 2. november 2009

Kongelig varieté


Vi har brukt opp hele oktober og tatt hull på november. Helgen ligger bak oss og ei ny, travel arbeidsuke foran oss.
Søndag kveld ble tilbrakt foran skjermen, med strikketøy i hendene. Vi valgte "The other Boleyn girl", eller "Søstrene Boleyn" som den (kjedelig nok) heter på norsk.
Filmen tok oss med til det britiske kongehus på 1500-tallet og Henrik VIIIs umettelige kvinneappetitt og ikke minst: hans desperate iver etter en mannlig tronarving.

Her er romantikk, politikk, intriger og begjær. I hovedrollene Scarlett Johansson og Natalie Portman. Filmen er rene kjoleparaden. Kostbare brokadestoffer og vakre farger så langt øyet kan se.

Filmen er blitt kalt "damebladvarsjonen" av Tudor-historien - og ja, jeg likte den. Men selv om alt er glanset og vakkert, er det fryktelig opprørende å se kvinner som regelrett handelsvare.



Da filmen var ferdig, hadde jeg fortsatt litt garn igjen å strikke opp, så jeg byttet kanal. Til min glede oppdaget jeg at NRK viste filmen "The queen", hvor Helen Mirren gjør en fantastisk tolkning av dagens dronning Elizabeth av Storbritannia. Handlingen utspiller seg i ukene etter prinsesse Dianas død høsten 1997.

Begge filmene tar utgangspunkt i faktiske hendelser i det britiske kongehus, men dikter fritt og temmelig tabloid.
Likevel - da jeg la fra meg strikketøyet, slo av tv'en og tok kveld hadde jeg en følelse av at filmene formidler en flik av sannheten - om et kongehus som tror folket er til for dem og ikke omvendt, og der brysomme kvinner kan byttes ut.
Begge filmene kan i hvert fall anbefales!


4 kommentarer:

  1. The Queen er en kjempebra film. Ellers er jeg svak for "kostymedrama", det må jeg nok innrømme:-)

    SvarSlett
  2. Takk for filmtips. Fikk ikke med meg noen av dem.

    SvarSlett
  3. Hadde tenkt å se The Queen, men så "måtte" Høvdingen se X-men, som for meg fremstår som en totalt meningsløs film...Skal absolutt se The other Boleyn girl, om den er i nærheten av boka MÅ den være severdig.

    SvarSlett
  4. Eg såg også The Queen, og eg likte den:) Kanskje må eg sjekke ut Boleyn-damene, sjøl om eg vert innmari provosert over dustete mannfolk av og til.

    SvarSlett