søndag 8. november 2009

Ostekakepyntetips


Må jo holde dere våkne og konsentrerte - derfor det lange ordet i overskriften.
Ostekake er en av idEriks kakefavoritter, og i anledning farsdagen står det nå en slik i kjøleskapet og venter på ettermiddagskaffen.

Dette er en ordinær, ustekt ostekake som jeg regner med at de fleste har oppskrift på. Dagens tips er derfor pynting av kaken. Meget enkelt, meget elegant - om jeg må si det selv. Og det kan jeg godt gjøre, for idéen er ikke min. Den har jeg snappet opp i et matlagingsprogram på tv.

Når ostemassen er stivnet, ringler jeg et tilfeldig mønster av smeltet kokesjokolade over kaken. Obs: La kakeringen være på!
Jeg smelter tre-fire ruter kokesjokolade ved hjelp av vannbad. Fyller den smeltede sjokoladen i en plastpose og klipper et lite hull i det ene hjørnet.
Så er det bare å ringle, med forholdsvis stø hånd. (Hvis ikke får du krokete striper, men det kan jo også være pent.)


Sett kaken tilbake i kjøleskapet og la sjokoladepynten stivne på kaken noen minutter.
Deretter heller du forsiktig avkjølt gele over det hele. Her har jeg brukt grønn kiwigele, kokt med halv vannmengde. Bruk en måleskje el. lignende til å helle geleen på med. Blir det for kraftig stråle, risikerer du nemlig at den borer seg ned i det stivnede ostemassen, og det blir ikke riktig så elegant.

Fortsatt god farsdag!


19 kommentarer:

  1. Kjempefin ide,,,,kaken så enda mer fristende ut med den dekoren.

    SvarSlett
  2. Smart og elegant! Det såg heilt proff ut:)

    SvarSlett
  3. Supert! Det så både profft og fristende ut! :)
    Kanskje man kan bruke sånn sjokoladesaus som stivner på isen også? Burde gå hvis kaka er kald nok.
    Fortsatt fin søndagskveld!
    Klemz!
    -Hilde

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Så dekorativ og smart måte å pynte kaken på. Jeg har sagt det før og sier det igjen, du er bare RÅ på kaker :)

    SvarSlett
  6. Takk for tips. Ostekaker ser ofte litt kjedelig ut, men på denne måten blir den straks mer interessann. Vet hva du snakker om når du nevner at geleen borer seg ned i ostemassen ja - har prøvd "den metoden".

    SvarSlett
  7. Så lekker kake, den så veldig god ut:)
    Takk for ostekakepyntetipset:)

    SvarSlett
  8. Så smart og lekkert!
    Delikat *noterer bak øret*

    SvarSlett
  9. Så flott det ble! Skal huske på det neste gang jeg baker ostekake.
    Klem : )

    SvarSlett
  10. Kjempeflott kake, er sikker på at den smakte godt også. Fin effekt med den måten å pynte på

    SvarSlett
  11. Så flott det så ut, nå fikk jeg lyst til å lage ostekake

    SvarSlett
  12. Det så stilig ut, takk for tips! Forøvrig så den veldig god ut også, nå fikk jeg lyst på ostekake ;)

    Ha en fin kveld videre :)

    SvarSlett
  13. Hvor ser det flot og proffesionelt ud. Det vil jeg prøve når jeg laver ostekage næste gang så jeg takker for tipset :-))

    SvarSlett
  14. Hm, jeg blir så sulten jeg, hver gang jeg ser den bloggen her...

    SvarSlett
  15. Jeg har aldri forsøkt meg på ostekake, men har så lyst. Og denne så jo virkelig lekker ut, helt proff! Jeg må jo prøve :D

    SvarSlett
  16. Lekker ostekake! Takk for tipset :-)

    SvarSlett