onsdag 24. februar 2010

God norsk film 1


Flere parallelle historier med substans.
Ekte følelser og realistiske dilemmaer.
Talentfulle, unge og nokså ukjente skuespillere.
Våken og gjennomtenkt regi.


Jeg har endelig sett den norske filmen "Upperdog", og må bare varmt anbefale andre etternølere å gjøre det samme. En virkelig god film! Jeg skjønner godt at et tilnærmet samlet kritikerkorps var rause med terningprikkene etter premieren sist høst.

Vi møter en reklamemann type bortskjemt drittsekk, en dobbeltarbeidende polsk kvinne, en norsk-vietnamesisk kafévertinne og en nordnorsk student med soldatfortid fra Afghanistan.
Etter hvert vikles de fire inn i hverandres liv på troverdig vis.

Et ekstra pluss ved filmen (for meg) er at en av hovedrolleinnehaverne - Mads Sjøgård Pettersen - er en av "vårres karra", dvs han kommer fra nabokommunen Sørfold. Jeg har lest mye om hans prestasjoner, og det var spennende å få se dem selv. Gleder meg til å se mer av både ham og de øvrige hovedrolleinnehaverne.

Upperdog er den mest nominerte filmen til Kanonprisen som deles ut under Kosmorama-festivalen i Trondheim, blant annet for beste regi og beste manus.


6 kommentarer:

  1. Jeg har enda ikke fått sett denne filmen. Gleder meg enda mer til å se den etter dine anbefalinger. kanskje det blir helgas film? :)

    SvarSlett
  2. Hei, ullbuksen har jeg strikket i juvel.

    SvarSlett
  3. Den filmen må jeg få sett. Takk for anbefalingen.

    SvarSlett
  4. Å, jeg hadde rent glemt at jeg skulle se den Så takk for påminnelsen. Mads er Sørfolds store stolthet, ja. Og Ylva spilte teater sammen med han i Kjelvika sist sommer:-)

    SvarSlett
  5. Enig med deg, kjempebra film!! Nesten så eg kunne tenkt meg å sjå den ein gang til:))

    SvarSlett
  6. Takker for filmtipset! Fikk lyst til å se denne:)

    SvarSlett