fredag 23. juli 2010

Akutt inspirasjon


En av mine absolutte matbloggfavoritter er Trines mektige matblogg. Har du ikke vært innom der - klikk deg inn og bli hekta, du også :)
Tirsdag formiddag la Trine ut oppskrift på kjeks. Tre kvarter etter at innlegget hennes var publisert, lå tre deigpølser i kjøleskapet mitt og godgjorde seg for steking. Jeg var blitt akutt inspirert og hemningsløst småkakesulten.

Grunnoppskriften er enkel og grei: 100 g smør, 2 dl hvetemel, 1/2 dl potetmel og 3/4 dl melis kjøres til smidig deig i kjøkkenmaskinen.

Alle disse ingrediensene hadde jeg for hånden, og for sikkerhets skyld lagde jeg trippel porsjon. Det kunne jo være flere småkakesultne i min umiddelbare nærhet...

Så skulle deigen smaksettes. Trine selv forslo flere gode varianter. Jeg tok meg ikke tid til å dra på butikken, og måtte improvisere med det jeg hadde.

Den ene deigen stekte jeg som den var - det er bare å skjære deigpølsen i skiver (diameter ca. 3-4 cm gir nette, delikate kjeks) og steke.


Neste variant (bildet over) ble tilsatt finrevet skall av 1 sitron. Dette blandes raskt inn med kjøkkenmaskin. Etterpå knadde jeg inn 2 ss pinjekjerner. Denne varianten trillet jeg til små kubber, før jeg dyppet den ene siden lett i en blanding av 2 ss sukker og 1 ts kanel. De ble kjempegode!

Siste variant ble tilsatt 50 g hakket Odense blokksjokolade og en neve skivede mandler - blandet raskt sammen i kjøkkenmaskin. Smaksrike (og nyttige mot sjokoladesug).

Deigpølsene skal ligge i kjøleskap en halvtimes tid før du skjærer den opp.
Legg småkakene på bakepapirkledd stekebrett.
Stekes midt i ovnen, 175 grader i ca. 8-10 minutter.

Neste gang vil jeg prøve Trines variant med tranebær og sjokolade.

7 kommentarer:

  1. Jeg har prøvd ut disse kjeksen jeg og men det blev etter ønske fra sønnen min med bare sjokolade i. Godt!
    Idag er det handlet bakekakao og noen kladdmuffins fra bloggen din skal finne veien ned i magen.
    Jeg blir veldig fristet av allt godt som man kommer over på bloggene. Det er lenge siden jeg bakede småkaker og muffins, hva kul det er og hva GODT det er.

    Ha en fortsatt fin kveld!

    Pernilla

    SvarSlett
  2. Dette såg godt ut..
    Men akkurat no skal SOLA nytast :-)

    SvarSlett
  3. Så gøy at du ble akutt inspirert av kjeksoppskriften min.

    Ha en fin helg - og fortsatt god sommer!

    Trine ;)

    SvarSlett
  4. Dette er det jeg vil kalle farlige fristelser.

    Var det dårlig vær som gjorde at du fikk et slik bakekick?

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  5. *Slurp slafse* Er jo avhengig av kaffe så noe å bite i ved siden av er ikke å forrakte.
    Kos dokker i finværet.

    SvarSlett
  6. Hei...De bakeverkene så kjempegode ut. Takk for gode baketips, og tips om blogg...Håper du har en varm og fin helg. Klem fra sørlandet

    SvarSlett
  7. Hei, jeg kom inn i bloggen din via søk på nettet på Perlekrepp, og fant et innlegg du hadde i april. Jeg bare lurer på hvordan det gikk med den genseren du begynte på? Jeg ser ingen fortsettelse ... ?

    SvarSlett