mandag 6. september 2010

Thai-torsk


En kvikk thai-suppe er en bra måte å fornye torskemiddagen på.
Denne, som idErik fant på dinmat.no, falt i smak hos oss.
Jeg brukte imidlertid en god del mer væske (vann + kokosmelk) uten å justere opp kryddermengden, og den ble frisk nok, for å si det sånn.
Risen serverte jeg separat, slik at hver enkelt kunne ta så mye ris de ville i sin suppeskål.

Thai-torskesuppe - 4 p.
600-800 g torskefilet
4 ss nøytral olje
2 løk - finhakket
1/2 hvitløk, finhakket (av den kløftfrie typen)
2 ss finhakket sitrongress
1 ss finhakket rød chilli
2 ss mild karripasta
3 dl kokosmelk (eller mer)
3 dl vann (eller mer)
4 gulrøtter i tynne strimler
1 ss eplegele
salt/pepper

kokt ris

Løk, sitrongress, chilli og hvitløk sures mykt og glassklart i olje, i bunnen av en gryte.
(Det skal sies at jeg manglet sitrongress, så jeg brukte revet skall av 1 sitron pluss finhakkede mynteblader. Dette tilsatte jeg etter surringen)
Tilsett karripasta og rør rundt. Hell i kokosmelk, vann og gulrotstrimler. La koke i 5-7 minutter. Smak til med eplegele, salt og pepper.

Skjær fisken i terninger. Legg fisken i gryta og la trekke i ca ti minutter, eller til fisken såvidt er gjennomkokt. Suppen skal ikke boblekoke - da blir fisken grynete og tørr.

Server i suppeboller med noen ss kokt ris.

Brød og smør smaker godt til.

11 kommentarer:

  1. Den så god ut! Er generelt suppefan. Får man kjøpt eplegele og karripasta i vanlige butikker? Og sitrongress? Resten var vel ingredienser selv jeg har hørt om :)

    SvarSlett
  2. Ja, da var det bare og få tak i ingrediensene for denne suppen skal jeg prøve.
    Jeg har spist suppe før med cocosmelk og karripaste i og det er så godt.
    Takk for oppskrift!

    pernilla

    SvarSlett
  3. Suppa så god ut! Den minner om en variant vi lager med laks. Jeg har i litt fiskesaus og østersaus for å få litt mer smak. Putter gjerne oppi litt paprika, vårløk og sukkererter også.

    Ha en fin uke! :)

    SvarSlett
  4. Denne vil jeg også prøve! Mer fisk er bra og suppe er godt! Tusen takk! Hilsen Kristin :-)

    SvarSlett
  5. Det så godt ut! Kjekt med litt variasjon på fiskemiddagene. :o)

    SvarSlett
  6. Denne er mere spennende- enn fiskeboller i karrisaus.Men jeg har lova det i morgen til min venn fra Alta.

    SvarSlett
  7. Hvis den smaker like godt som bildene får meg til å tro må den være alldeles himmelsk.

    Har du fått med deg prosjekt bokmerke?

    Jeg selger nydelige bokmerker laget av perler for kr. 50,- og inntektene går til et humanitært prosjekt i Uganda.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  8. Tak for hilsen Hanne!
    Denne oppskriften skal jeg teste ut...ser meget spiselig ut :)
    Ha en fin uke!
    KLEM

    SvarSlett
  9. Den så kjempegod ut! Er kokosmelken utpreget i denne? Jeg syns all varmmat med kokosmelk blir så veldig søtt, så derfor bruker jeg bare kokosmelk på desserter og slikt.

    SvarSlett
  10. Det hørtes godt ut og så godt ut, takk for tips!


    Hilsen Mimmi-Leone

    SvarSlett