søndag 9. januar 2011

Fast følge



Jeg har falt pladask.
Såpass at jeg allerede nå vil annonsere: Jeg har fått fast følge!

Både ektemann og tenåringsbarn aksepterer disse heftige følelsene - all den tid de retter seg mot en ny oppskrift og et ubeskrivelig godt brød. Jeg bakte det første gang i går, og vet med sikkerhet at dette brødet skal følge meg/oss lenge.


Ja, ikke dette ene, første brødet, selvsagt, for det ble oppspist på en-to-tre.

Jeg snakker om brødet "No knead bread", som Ina med bloggen Mat på bordet har introdusert meg for.
Jim Lahey fra The Sullivan Street Bakery er mannen bak oppskriften, og Ina snappet den opp i The New York Times.

Oppskriften er enkel. Fire ingredienser, punktum. Hvetemel, vann, salt og bittelitt gjær.
Du kan bake det uten å få deig på fingrene. Brødet blir storporet og har den herligste skorpe og masse smak. Et slikt brød som du kan bli sittende og studere med øyne, fingre og smaksløker når du får det servert på restaurant. Et sånt brød som du spiser deg mett på før resten av maten kommer på bordet. Et sånt brød som du trodde var umulig å bake hjemme.

Vel, nå kan du.
Lett som en plett.


Du må bare være villig til å la timene jobbe for de(i)g, og ta i bruk en annen bake- og stekemetode enn du vanligvis bruker. Det kan virke noe omstendelig, men resultatet er virkelig verdt å vente på.
Deigen skal heve i 12-20 timer, deretter hvile på bakebordet et par timer, for til slutt å stekes under lokk
 i glovarm gryte i stekeovnen.


Jeg brukte ei vanlig jerngryte med lokk av rustfritt stål. Det er viktig at gryte og lokk ikke har noen detaljer av plast eller tre!

Du finner oppskrift, utførlig beskrivelse og instruksjonsvideo hos Mat på bordet, og også forslag til måter å variere brødet på.

Prøv. For all del: Prøv!

13 kommentarer:

  1. Eg er så heldig at eg kjenner skjønne Ina bak bloggen "Mat på bordet"! Ho er ein stor inspirasjon! Eg skal også prøve å bake brødet, men eg har inga eldfast gryte med lokk! Kva i alle dagar brukte du til dette???

    SvarSlett
  2. Å dette så virkelig vidunderlig godt ut. Takk for tipset, skal garantert prøves. Jeg også lurer på det samme som Tove :-)
    Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  3. Brødet så nydelig ut! Jeg kjenner sitring i kroppen, bare jeg hører: fire ingredienser, ingen knaing.... :-)
    Tror jeg har ei slik gryte en plass......
    Får sjekke linken.
    Klem fra LIV

    SvarSlett
  4. Eg held akkurat på med same prosjektet. Brødet mitt står i ei vanleg jerngryte i omnen. Eg er svært spent!

    SvarSlett
  5. Takk for at du deler dine erfaringer med oss, -det er både trivelig og lettlest:-) Dette brødet ser så spennede ut at jeg herved byr på lunch hos Fru Dahl tirsdag 11. januar klokka 12.00. Du er hjertelig velkommen hvis du har tid. Ha en fortsatt fin søndag. Gitte:-)

    SvarSlett
  6. Nå begynte jeg nesten å angre på at jeg har lagt om til lavkarbo og ikke spiser (sånt) brød lenger, for det så godt ut. Men da vet jeg hva jeg kan lage om vi får besøk og vil ha litt godt brød til gjestene. :-)

    SvarSlett
  7. Herlig brød:) dette må prøves:)
    Så enkel at selv far kan klare det:)

    SvarSlett
  8. Takk for tips, den er lagret.
    Har allerede bakt knekkebrød flere ganger:)

    SvarSlett
  9. å herlig. Det så virkelig godt ut!!! Kanskje burde prøve. Meeeen, hva med mener du med gryte med lokk? Panner? Bakeform med lokk?? Ikke helt inne i bakingens verden her nei.
    Uansett godt å få en hel familie til å like samme brødet. Ha en fortsatt flott søndag Hanne!!

    SvarSlett
  10. nam nam, dette så utrolig godt ut :)

    SvarSlett
  11. Til dere som lurer på hva jeg stekte brødet i: Jeg har nå gjort en tilføyelse i teksten om at jeg brukte en alminnelig, gammeldags jerngryte (usmurt) med lokk av rustfritt stål.

    SvarSlett
  12. Nå SKAL jeg gjøre alvor av å bake mine egne brød! I morgen... Takker hjerteligst for eksepsjonelt inspirerende innlegg :-)

    SvarSlett
  13. Å, dette ser godt ut! Trur eg må prøve ein vakker dag:) Skal ile inn på matbloggen og sjekke den også, det kan vere verdt eit besøk!

    SvarSlett