torsdag 24. mars 2011

Rosinfri sone



Rosiner er snadder når de kan spises rett fra pakken. De smaker også bra i hveteboller og julebrød.

Punktum.

Der har du meg og mitt forhold til rosiner.

Jeg føler meg direkte umoden når jeg finmanøvrer med kniven for å unngå de svulstige rosinene i gommen (med de bør jo være der for smakens skyld - jeg vet det). Fruktnøtt-sjokolade spises med fortenner og årvåkenhet, slik at jeg kan styre klar av rosinene (ikke nå, selvsagt - nå er jeg jo på snopstopp!) Og frokostblandinger med frukt er en skuffelse, siden frukt gjerne betyr masse knusktørre, støvete rosiner.

Løsningen på sistnevnte lå nærmere enn jeg trodde: Jeg har laget min egen frokostblanding.


Utgangspunktet er den trauste og ernæringsmessig uovertrufne 4korn fra Axa. Den inneholder fullkornsflak av havre, hvete, bygg og rug, og ingenting mer. Sunn og mettende og ganske god, men litt kjedelig.

Hjemmelaget fruktmüsli
Til en hel pakke 4korn (500 g) tilsatte jeg:
10 hakkede paranøtter
2 dl tørkede tranebær
2 dl tørket banan, lett smadret
50 g tropisk frukmix (melon, anans, mango)

Bland sammen og oppbevar på glass.
Smaker veldig bra som mellommåltid sammen med yoghurt.

Glasskrukkene fant jeg forresten på bruktbutikken Tia på Fauske for 15 kroner pr. stk.



11 kommentarer:

  1. Det så godt ut:-) Jeg tar også 4-kornen, men jeg tilsetter - ja, nettopp, rosiner! Smaken er som baken:-)

    SvarSlett
  2. Full forståelse herifra! Selv om jeg fullstendig unngår kringler, boller og annet bakverk som kan tenkes å inneholde rosiner. Jeg liker smaken, men ikke konsistensen, grøss og gru! Smart tips til frokostblanding!

    SvarSlett
  3. Spennende.
    Veldig kjekt å lese at jeg ikke er alene om mitt anstrengte forhold til rosiner. Jeg vil ikke ha dem i det hele tatt jeg, spesielt ikke i mat. ;-)

    SvarSlett
  4. Dette er snadder, takk for oppskriften:)
    Ha en fin dag, klem Hanne

    SvarSlett
  5. takk for tipset. det så virkelig godt ut. Jeg derimot har en forkjærlighet for nøtter. Kunne faktisk tenkt meg en frokostblanding med bare nøtter ;) ha en super dag!

    SvarSlett
  6. Ser ur som vi vært i akkurat i de samme tankene idag. Jeg har akkurat kommen hjem fra jobb og handlet på turen hjem. Det var en frukostblandning som var ønsket mitt men liker ikke når det blir så veldig mye honning, vil ikke spise nøtter (da jeg reagert så veldig på det en gang). Det blev en pakke med AXA 4korn + en pakke ELDORADO Blandet frukt tørket. Har ikke prøvd denne frukten før så vi får se om det går ann og klippe opp ilag med 4korn. Kveldsmaten er klar.
    Ser du har brukt 50 gram tropisk fruktmikx, det høres godt ut. Er det i løsvekt eller pose?
    Nå har jeg vist begynnt og tygg på bare frukten mmm..
    Ha en fortsatt fin fin uke!
    Pernilla

    SvarSlett
  7. Mmmm...det såg godt ut!! Eg må legge deg til blogglista så eg kan følge med på alt det spennande du lagar.

    SvarSlett
  8. Jeg har akkurat samme forhold til rosiner. Jeg unngår bevisst å kjøpe blandinger med dem :-)

    SvarSlett
  9. Det så skikkelig godt ut. Jeg er ikke så glad i tørket frukt og ting i min müsli, så jeg bruker helst frisk frukt selv. Men det må være fordi jeg ikke har tenkt på at jeg faktisk kan gjøre som deg, de posene med tørket frukt er jo så mye bedre enn müsli med tørket frukt!!!
    Blir nok til at jeg kommer til å dra innom en innvandrer butikk på Grønland neste gang jeg er i Oslo - der har de stort utvalg av tørket frukt og nøtter.
    Stå på med godtestop! Det er så bra for helsa. :-)

    SvarSlett
  10. Jeg har heller ikke sansen for rosiner, hverken alene eller i annen mat eller kaker. Liker rett og slett ikke hverken smak eller konsistens! (liker i grunnen ikke annen tørket frukt heller) Når jeg var barn bakte mor alltid julekake uten rosiner til brødrene mine og meg.
    Selv om jeg kan være enig i at 4-korn er litt kjedelig så er det faktisk frokosten min (nesten) hver dag; youghurt og 4-korn, eventuelt med bananskiver oppi. Eller friske jordbær når det er sesong for det, mmmmm både sunt og godt. Jeg blir faktisk ikke lei av det heller, jeg som ellers i perioder blir veldig lei av enkelte typer mat.

    SvarSlett
  11. hehe, rosiner er tydeligvis et følsomt tema;-D selv liker jeg bare sunmaid sine. Og bare samme dag pakken er åpnet hvis de skal spises direkte. ELlers liker jeg de i grøt og av og til i boller men bare hjemmelagede;-)

    Og jepp, jeg har plukket ekle tørre rosiner fra frokostblanding selv, men hjemmelaget frokostblanding er jo best! Er en av de tingene jeg savner mest med melk *sukk* Kose deg litt for meg også?:-D

    PS: forstår i grunn barna, fikk også grøsninger ved tanken på å feste tunga, enda jeg tror jeg bare gjorde det en eneste gang som liten og jeg husker det knapt;-)

    SvarSlett