søndag 8. mai 2011

Bra start på søndagen


Jeg har tidligere lovprist det knafrie brødet, som ikke koster annen innsats enn tid.

Nå har Tove med bloggen "Tankar frå ein kvardag" satt meg på ideen å lage rundstykker av den langtidshevede deigen. Takk for tipset!
I går var det Kims og Maarud som kunne gå og legge seg. I dag skysser vi Hatting til sengs. For dette er like lettvint som halvstekte frossenrundstykker, og myyye bedre.

Knafrie rundstykker (ca. 12 stk)

I kveldingen rørte jeg sammen deigen:
500 g mel
1,5 ts salt
1/4 ts tørrgjær
4 dl kaldt vann
Bruk den melblandingen du foretrekker. Denne gangen brukte jeg 400 g hvetemel og 100 g grov hvete. Variasjonsmulighetene er uendelige, bare du holder deg til samlet melmengde 500 gram.

Bland det tørre. Rør inn vann. La deigen/røren stå tildekket på benken over natten; den bør ha minst 12 timer å godgjøre seg på.

Når du står opp neste dag slår du stekeovnen på 225 grader, steller deg og dekker bord, innen du klasker (!) deigen på bakepapirkledd stekebrett. En velfylt spiseskje gir et passe stort rundtykke. Ikke bry deg om at rundstykkene får en veldig alternativ finnish. Her er det smaken som teller.

Du kan strø frø eller korn på hvis du vil. I dag brukte jeg sesamfrø.

Ytterligere heving er ikke nødvendig. Stekes midt i ovnen, 225 grader, i ca. 15-17 minutter.

Avkjøl litt på rist før servering.
Kos deg med en ekstra god start på dagen, (nesten) helt uten anstrengelse.



4 kommentarer:

  1. Det så fristende ut, men det er en stund siden jeg spiste frokost. Det ble det vanlige brødet og kaffe.

    Klem

    SvarSlett
  2. Dette høres ut til å være baking som passer for meg! Tror jammen jeg skal prøve!
    Ha en fortsatt god søndag!

    SvarSlett
  3. Supert! Lurer på om disse rundstykkene havner på koldtbordet på 17.mai, i stedet for brød som er kjøpt dagen før... :)

    SvarSlett
  4. Laget disse i dag tidlig - det vil si at jeg laget deigen i går kveld, og så stekte dem i morges. Og jeg må si at de var veeeeldig gode!! Og så så enkelt som det var! Denne oppskriften skal jeg bruke videre - tuuuusen takk for tips!!

    SvarSlett