mandag 16. mai 2011

Kotelett-tips


I går hadde vi nakkekoteletter til middag. De ble stekt uten bruk av fett og uten å fylle huset med stekeos, og ble veldig gode. Dagens tips er derfor: Koteletter tilberedt i stekeovn!
Forvarm ovnen til 225 grader med varmluft.
Tinte og krydrede koteletter legges på bakepapir i ovnspanna. Mine er krydret med salt og grovmalt pepper på begge sider. Bruk det krydderet du liker. Husk å tørke kjøttet med papir før krydring.
Sett panna ganske langt opp, og la kotelettene bli gode og varme, slik at det begynner å "piple". Snu dem underveis.
Siste del av stekingen brukte jeg 250 grader, varmluft og kun overvarme. Dette for å få fin stekeskorpe. Pass på så de ikke blir svidd, og snu slik at de blir pent brune på begge sider.


3 kommentarer:

  1. Takk for tipset! ;-) Jeg er en kotelettelsker, jeg.

    Lykke til i morgen!

    Alt godt og klem fra Eirin

    SvarSlett
  2. Så bra tips:-) Dette skal jeg teste..
    ha en fin 17.mai:-)

    SvarSlett
  3. Veldig godt tips dette! De beste kotelettene jeg har fått servert har vært laget i ovn!

    SvarSlett