søndag 19. juni 2011

Svigermors romkake


Se her, dere - HER kommer mitt blogginnlegg nummer 500. Kan det passe bedre enn å markere et slikt jubileum med en rosa kake? Jeg skulle gjerne gitt alle mine besøkende en smakebit, men får nøye meg med å dele oppskriften.

Dette er en kake jeg ble kjent med da jeg kom inn i idEriks familie: Svigermors romkake. Den er en sann klassiker. Luftig sukkerbrød fylt med romkrem, melisglasur på toppen og kremsprøyt langs kantene. Dette er en kake som alle liker! Enkle smaker - en ren nytelse.

Tips: Start med å koke romkremen!

Kakebunn
5 egg - romtempererte
2 dl sukker
2,5 dl hvetemel
2 ts bakepulver

Du trenger også

Til fyllet:
1 pakke romkrem for koking
melk  - mengde som angitt på pakken
ev. romdråper og vaniljesukker

Til glasuren:
3 dl melis
noen ss melk
8-10 romdråper
ev. konditorfarge
ev. kakestrøssel

Til kremen:
1/2 - 1 pk fløte
1-2 ss sukker
1-2 ts vaniljesukker

Til dynking: Melk

Egg og sukker piskes til stiv egedosis. Bland og sikt mel og bakepulver. Rør det inn i eggedosisen, men rør ikke mer enn du må - da faller røren sammen og sukkerbrødet hever dårligere.
Hell røren i rund springform, 26 cm, hvor bunnen er dekket med bakepapir. Du trenger ikke smøre kantene.
Stekes i 30-40 min, 175 grader nederst eller midt i ovnen (varierer fra ovn til ovn)

Avkjøl kaken litt i formen før du løsner den langs kanten med en tynn kniv. Hvelves på rist. Avkjøl helt.

Jeg anbefaler romkrem kokt fra 1 pakke pulver - denne er mye bedre enn den ferdige romkremen. Tilsett ekstra romdråper hvis du vil ha kraftigere romsmak. Litt vaniljesukker gjør seg også.

Del kakebunnen i to. Dynk med melk. Øv deg opp til å kjenne med fingertuppen når du har dynket "passe". Kaken skal ikke føles tørr/hard, men heller ikke søkkvåt. Mer som en spenstig og godt oppvridd svamp, vil jeg si. Du må nesten bare øve :)

Smør den kalde romkremen på nederste bunn. Legg den andre halvdelen oppå.
Bland en "passe tykk" melis, tilsatt farge om du vil. Ved å bruke melk i melisen blir den ekstra dekkende. Jeg syns også den blir mindre intenst melis-søt, og du unngår at den blir hard og sprekker idet det skjæres av kaken.
Melisen strykes kun på lokket. Prøv å få glasuren så jevn som mulig. Du kan drysse på litt kakepynt om du vil.

Pisk fløte, sukker og vaniljesukker til en krem som er fast nok til å sprutes med kakesprøyte. Dekk kantene med krem.

Kaken blir ekstra god av å stå noen timer før servering.
Fløtekrem smaker selvsagt aller ferskest den dagen kaken er lagd, men oppbevarer du den i tett plastkaketine i kjøleskap er den helt fin på dag to også.



8 kommentarer:

  1. Kaken ser himmelsk ut! Utrolig lenge siden jeg har satt tennene i litt rom.
    Gratulerer med 500 opplysende, morsomme og velskrevne innlegg :-) Gleder meg til å følge deg videre :-)

    SvarSlett
  2. Gratulerer med 500 innlegg!
    Mmm deilig med romkake! Jeg har ei tante som er spesialist på romkake, hun pleier å servere den til en hver festlig anledning. : )

    SvarSlett
  3. Flott kake å feire med. Den ser kjempegod ut, freistar å prøve å lage den. Takk for oppskrift.

    SvarSlett
  4. Gratulerer med jubileum! 500 innlegg, ikke verst! Jeg gleder meg til de neste 500 :)

    SvarSlett
  5. Romkrem for koking - ja, jeg vet at det var å få kjøpt før, men nå ... ? Har trålet alle butikker Bodø, men finner det ikke. Hvor på Fauske/i Valnesfjord selges romkrem for koking?

    SvarSlett
  6. Jeg svarer meg sjøl. Jo, en butikk i Bodø hadde Romkrem for koking! Og gjett hvilken eksklusiv delikatessebutikk det var? Nei. Kiwi hadde. Jøss. Merket var at type Idun:
    Mors hjemmebakte ~ Kakefyll ~ romsmak.

    Kjøpte to pakker av ren og skjær glede.

    SvarSlett
  7. Åh, beklager Viggers - jeg har helt glemt at jeg skulle gi deg en tilbakemelding! *klask i pannen*
    Jeg måtte jo sjekke det den dagen du spurte, men svarte jeg? Nei. Tydeligvis ikke.
    I alle fall: Jeg kjøper koke-romkrem på Coopen i Valnesfjord, samme merke som du nå har handlet på Kiwi. Godt at du fant løsningen selv, når det ikke var hjelp å få fra indre strøk..

    SvarSlett
  8. Den Må jeg prøve. Takk til deg og din svigermor������������������

    SvarSlett