onsdag 16. november 2011

Hva er det med laminering?


Jeg lurte lenge på om jeg skulle skamme meg over mitt forhold til husets lamineringsmaskin. Jeg melder meg alltid frivillig til lamineringsoppdrag. Er det normalt for en 46-åring? Etter å gitt lamineringsskammen et ansikt på facebook skjønte jeg at jeg slett ikke var alene... Det er mange godt voksne som synes dette er artig.

Vet du ikke hva en lamineringsmaskin er, sier du? Gisp!
Det er en maskin som varmeforsegler dokumenter inni plast, slik at de blir liggende i en hermetisk tett plastbeskyttelse. Lamineringslommene finnes i mange ulike størrelser, alt etter hva du skal laminere.
Du får lamineringsmaskiner for priser fra et par hundre kroner og oppover.

Jeg vet ikke om det er husmoren eller estetikeren eller barnet i meg som elsker laminering mest. Kanskje en salig blanding.
Husmoren: Det du laminerer blir utrolig motstandsdyktig mot søl, smuss, fukt, støv. Bare tørk av med en klut. (For oppslag som skal henge i friluft er det genialt!)
Estetikeren: Fargene blir gnistrende flotte!
Barnet: Det er gøy!

Så i dag - da jeg egentlig hadde bestemt meg for å bruke fridagen på å gjøre ing-en-ting - da klarte jeg til slutt ikke å stå imot. Jeg måtte laminere litt.
Og nå skal jeg ta på mitt knallgule retroregntøy og gå ut og henge opp plakater.




12 kommentarer:

  1. Dette høyrdes artig ut. Eg har nett kjøpt ei lamineringsmaskin, etter å hatt lyst på ei slik lenge.Tenkte det måtte vere kjempekjekt, og greit når ein skal henge opp plakatar.Gler meg til å få prøvd den :)
    Og for eit flott teppe du viste i tidlegare innlegg. Herlege fargar.

    SvarSlett
  2. Jeg er lærer og elsker laminering! Man setter prikken over I med det!

    SvarSlett
  3. Så kan eg avsløra at eg har hatt lamineringsmaskin øverst på ønskelista i 3 år!!! - uten at eg har fått det...
    Eg bestemmer meg her og no, (i ein alder av 56)at eg skal investera i eit slikt vidunder på eiga hand!
    TAKK!

    SvarSlett
  4. Liker å laminere æ å - har bla. laget "tittebok" til barnebarnet -bilder av kjente å kjære, hull i hjørnet med hullmaskin av hvert enkelt bilde - alle bildene trees inn på en fin nøkkelring ....vips så er det den fineste tittebok.
    Andre ting som også er lure å laminere er div. håndarbeids mønster-så greit. Ha en koselig onsdags kveld!

    SvarSlett
  5. Jeg har lenge tenkt at en lamineringsmaskin var kjekt å ha. Men akkurat nå er det ikke plass til flere maskiner i hus. Får vente til vi kjøper et enda større hus :P

    SvarSlett
  6. JO, laminering er morsomt og praktisk!
    Både til "tittebøker",
    Ukesplaner ved faste oppgaver osv.
    Ikke minst er det kjekt utenpå lekekasser. Med bilde av lekene som hører til oppi kassa. :D

    SvarSlett
  7. Hehe, jepp helt enig, laminering er gøy, og så ser det som skal henges opp så ordentlig ut:-)
    Klem fra stall og stue:-)

    SvarSlett
  8. Eg også elskar å laminera:)) Trudde det berre var meg eg... Har nok ei litt rimelegare maskin enn deg, men heilt grei til sitt bruk! :)

    SvarSlett
  9. Laminering er bare fantastisk.
    ALT blir bra! Og om ikke det er verdt sin vekt i gull, så vet ikke jeg :-))

    SvarSlett
  10. Jeg har så lyst på lamineringsmaskin, det ser så moro ut! Heldige du :)

    SvarSlett
  11. jeg deler så absolut din laminerings-glede ;)
    før så har jeg pleid å låne ei maskin fra jobb, men mann1 i huset hadde nok sett den barnslige gleden fruen hadde over dette lamineringsstyret, så han kjøpte ei til heimen her i høst! stor nok til å laminere A3 ark!! han er snekker, og skyldte på at han kunne laminerer hustegninger, men til nå har det kun blitt til plaktat/bokmerker/barnetegninger/oppskrifter/ bursdagsinnbydelser/ søndagsskolen / navnelapper/bilder og alt mulig annet!
    fantastisk gøy ;)

    SvarSlett