onsdag 29. februar 2012

Nesten en påkjenning


Jeg elsker Valnesfjord og er uomtvistelig programmert for nordnorske forhold. På kjøpet får jeg ta at vi bokstavelig talt har et vinterhalvår (enkelte år pluss moms), og jeg får tåle at mars er den store snømåneden.


Men jeg skal være ærlig: Ukene og månedene som ligger foran oss nå kan by på påkjenninger i blogger og på facebook.

Våren hos oss kommer i mai - hvis vi da ikke bare hopper rett fra vinter til sommer. Blåveisbildet er tatt i Gildeskål 1. mai, påskeliljebildet er tatt 21. mai på Kjerringøy et helt vanlig år...

Men tror du ikke folk "der sør" forlengst har begynt å vise fram snøklokkene sine? Hestehov og gåsunger og alskens vårtegn? Og har de ikke begynt å nyte kaffe i hagen, iført kun t-skjorte??

Vilikkehøre, vilikkelese, vilikkevite.

For uansett klimatiske variasjoner i vårt langstrakte land:
Nord-Norge i mitt




7 kommentarer:

  1. Hei!! Ta det med ro!! Jeg bor i Oslo, nærmere bestemt Grorud og jeg lover deg at det er lite som minner om vår i min hage......Men jeg skjønner frustrasjonen!! Vi må nok bare se på kalenderen og ikke tro våren kommer i februar...... Ha en fin dag!! AnneK:-)

    SvarSlett
  2. Hei Hanne! Ja vi får jo glede oss til våren og det den bringer oss. Her finnes ikke snø, seks plussgrader og gråvær. Pytt, pytt. Denne årstiden er også fin. Klem fra Torunn.

    SvarSlett
  3. Men det er jo aldeles nydelig i Valnesfjorden når det blir vår og sommer da. Har vært der 2 ganger på rehabilitering.

    SvarSlett
  4. Du har min medfølelse - Jeg lengter også etter våren og håper den kommer snart. For selv om jeg bor "sørpå" så er det ikke veldig mye vår ennå, hos meg. Men den kommer, den kommer - bar vent litt, så... =)

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder :-)
    Jeg forstår godt at du lengter etter vår.
    Her hvor jeg bor på Vestlandet har julerosen blomstret lenge, snøklokker - klosterklokker blomstrer. Jeg ser i knoppene til Blåveis og i går oppdaget jeg en enkel Krokus som blomstrer.
    Jeg nyter våren :-)
    Du har noe å glede deg til.
    Ha en riktig fin dag.
    Klem

    SvarSlett
  6. Jeg er så enig! Og jeg må innrømme at jeg irriterer meg når begrepet "hele landet" blir brukt i aviser, i radio eller på tv. For ofte omfatter begrepet bare det sentrale Østlandet, til nød kanskje også Sørlandet.

    SvarSlett
  7. Også enig! "Nå er det vår, liksom". Jaujau! Mars brukes til turer i Fridalen for min del. Vil ikke ha vår ennå, det blir liksom feil...
    Trygve
    http://trygvesaa.blogg.no/

    SvarSlett