mandag 13. august 2012

Til mine døtre


To knallvakre døtre har jeg, som ikke gir meg annet enn gleder i livet. Pia til venstre, Julie til høyre. Pia har nettopp flyttet ut, Julie er bare "ett nummer mindre"...
Som mange har fått med seg - adskillelsen er vemodig for myrsnipe-mammaen, men jeg får god hjelp fra andre som har gått stien før meg.
Blant annet dette fantastiske diktet, som jeg fikk tilsendt fra ei klok nabodame. Det hadde hun gitt til datteren da hun flyttet ut for mange år siden. Jeg gir det videre til mine døtre - og til andre mammahjerter som trenger hjelp til å spe ut følelsene med litt fornuft. Godt vi har hverandre!

 
Dotter

Tenk ikkje på meg
når du dansar og ler –
ikkje sjå dit eg står
innved grinda ein stad
og ventar.
Du skal leike du,
eg skal stå der eg står
til det lysnar av dag.
Trør du glad over grasbakken
lett som ei hind
går eg lykkeleg bort
under nattsvale tre –

men driv du mot skuggen
med frostblått blikk,
då skal vi følgjast åt heim.

Anna Skeide






 


6 kommentarer:

  1. Nydelig dikt :o) Og flotte jenter du har.

    SvarSlett
  2. Så koselig!! Flotte jenter du har -heldige meg har også to:)

    SvarSlett
  3. Flotte jenter!
    Ja det er litt vemodig når de forlater heimen, men du skal se det går bedre enn forventet;)
    Fint dikt!

    Klem;)

    SvarSlett
  4. Flotte bilder av tre flotte unge damer! Vemodig er det når de forlater rede, men det er vel sånn det skal være. Heldigvis har vi mobil, mail og skype... det hjelper. Klem :)

    SvarSlett
  5. Så hyggelig å komme over dette diktet her :) Anna Skeide er min farmor :) Er enig i at det er usedvanlig vakkert, og det er så hyggelig når diktene hennes dukker opp, som her :)

    Hilsem Monica Skeide Glad

    SvarSlett
  6. Så hyggelig å oppdage dette diktet her. Anna Skeide var min farmor :) Og ja, er så hjertelig enig i at dette er et vakkert dikt.

    SvarSlett