onsdag 12. desember 2012

Salomines pepperkaker


Dette er ei pepperkakeoppskrift fra barne-tv i 1973. Programmet het "Salomine og Jørgen Hattemaker", og episoden med pepperkakebakinga ble sendt i romjula. Kunne det passet bedre? Til jul hadde jeg jo fått et bakesett med både kjevle og utstikksformer, så nå var jeg helt klar til å bake.

Jeg var åtte år og kunne ikke skjønne hvorfor mamma ikke ble like entusiastisk. Faktisk hadde hun ikke lyst til å sette igang med pepperkakebaking 2. juledag i det hele tatt...

Oppskriften ble imidlertid notert, og har i alle år senere vært i bruk i familien min. Dette er pepperkaker med pepper (forbausende mange pepperkakeoppskrifter mangler denne essensielle ingrediensen). De smaker skikkelig godt til et glass melk! I tillegg er deigen grei å arbeide med.

Tips: Vi bruker samme deigen til pepperkakehus, men da velger jeg mørk sirup for kraftigere farge.

Deigen rekker til en stor boks pepperkaker.

Salomines pepperkaker
250 g sukker
250 sirup
1 dl vann
1 ts pepper
1 ts malt ingefær
2 ts malt nellik

Ovennevnte kokes opp.
Ta kasserollen av ovnen og tilsett 300 g margarin/smør i små terninger.

Avkjøl blandingen.
Bruk kjøkkenmaskin til å elte inn 850 g hvetemel og 3 ts bakepulver.

Deigen må nå dekkes til og settes kaldt, i hvert fall over natten. Den tåler fint å stå i flere dager, og kan visstnok også fryses. Jeg pleier å la slike "hviledeiger" stå på et kjølig rom i stedet for å i kjøleskapet, så slipper jeg at den blir superkald og hard.

Plasser deigen i romtemperatur en times tid før baking.

Bak ut en liten deigklump av gangen. Bruk nok hvetemel ved utbaking, slik at deigen ikke klistrer til bord eller kjevle. Unngå likevel at deigen er hvit av mel.

Kjevle deigen 2-3 mm tykk og stikk ut figurer. Legg på bakepapirkledd stekebrett. "Avskjæret" blandes med ubrukt deig.

Steketemperatur: 200 grader
Steketid: ca. 6-9 minutter, følg nøye med.
Kakene skal ha frisk farge, men må ikke bli svidd i kanten.

Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks. Pepperkaker med pynt er ekstra stas.




2 kommentarer:

  1. Har hatt så stor suksess med de oppskriftene du har delt tidligere så denne skal jeg prøve meg på :)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å høre :-) Ja, denne pepperkakeoppskriften går jeg god for, så sant man liker pepperkaker med litt sting. De er ikke veldig sterke, altså, men man er heller ikke i tvil om at det er pepperkaker man spiser :-) Ønsker deg ei fin førjulstid, Hanne!

    SvarSlett