mandag 18. februar 2013

Hjemmelagde krutonger


Salat er god middag, men særlig om vinteren synes jeg den er best hvis den "lunes opp litt". Her har jeg laget en standard salat med vestfoldsalat, issalat, agurkstrimler, mais og små terninger av rød paprika. Like før servering blandet jeg inn kyllingfilet, stekt samme dag og bare halvveis avkjølt.

Beregn ca. 1/2 til 3/4 kyllingfilet pr. person.
Jeg skjærer kyllingfileten i brede strimler på langs, krydrer med persillade og pepper og steker den i litt olje.
Når kyllingen er gjennomstekt skjærer jeg den i passe salatbiter og legger til avkjøling på et fat, gjerne foran åpent vindu (hvis tiden er knapp).

I stedet for brød ved siden av, serverte jeg i dag varme, hjemmelagde krutonger. Idéen oppstod fordi beholdningen i brødskuffa gikk litt ut av kontroll pga. helgereise. Det er jo for galt å kaste mat, men i hvert fall her i huset vet jeg hva som skjer når et tre-fire dager gammelt brød skal konkurrere mot et nytt...

Så, det "gamle" brødet - for anledningen et halvgrovt speltbrød - fikk nytt liv som krutonger. Her tipper jeg allslags fint og halvgrovt brød med hell kan utnyttes.
Knallgodt, og veldig enkelt. De brunes greit i stekepanne mens kyllingen stekes og avkjøles.


Framgangsmåte:
Jeg skar bort alt av skorpe rundt brødet som skulle brukes. Deretter skar jeg brødstykket i tykke skiver, som igjen ble skåret i jevne terninger, ca. 1,5 x 1,5 cm.
2 ss meierismør på middels varme i stekepanna.
En kløftfri hvitløk skjæres i båter og får surre med i smøret før du legger i brødbitene. (Hvitløken kan fiskes ut før brødet tilsettes, ettersom hvitøk lett blir brent. Jeg gjorde ikke det, men tror det ville vært lurt.)

Du må ikke ha i mer brød enn at det ligger i et enkelt lag i pannen.

Du må ha litt temperatur på pannen til å begynne med, mens brødet brunes. Men pass på, det må ikke bli brent. Snu ofte.

Tilsett litt mer smør om det virker tørt, men ikke overdriv.

Når brødterningene er gyldne på de fleste sidene, demper du varmen til laveste hakk og lar brødet stå "til tørk" mens resten av maten gjøres ferdig.


Server krutongene ved siden av salaten, så slipper du at de blir bløte og seige (ekstra viktig hvis du har planlagt at det skal være salatrester til morgendagens lunsj!).

Fetaost i olje smaker godt som topping på salaten, for den som liker. Den kan også ringles med ekstra lett rømme.




PS: Følg min 2013-føljetong "Pludrehanne rydder og kaster"


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar