torsdag 2. mai 2013

Kake til mange


Heisann - snart helg igjen, gitt. Ja, i mai er det jo helg to ganger i uka, så her er det bare å henge med i svingene.

Våren er høysesong for festligheter med kakebord. Noen ganger vil man gjerne at kaken skal rekke til mange. Jeg har tidligere fortalt hvordan jeg lager stor, rektangulær marsipankake.

Sist uke var det min tur til å ha med kake til fredagskaffen på jobb. Vi er etterhvert blitt ganske mange i kontorfellesskapet, og de dagene alle er til svars, blir ei rund kake litt knapt.

Jeg bakte ekstra stor Evakake (fortsatt en av mine desiderte favoritter). Kakebunnen er opprinnelig beregnet til 24-centimeters springform. Jeg laget to porsjoner kakerøre, og stekte hver for seg i form på 30x40 cm. Pass steketiden - det går mye raskere når bunnen er så tynn. Cirka et kvarter er passe.

Legg den nederste bunnen med steke"skorpen" ned. Dynk med melk.
Legg på fyll som beskrevet i oppskriften.
Dynk neste bunn, også den fra undersiden, og legg denne på plass med steke"skorpen" opp.

Bre sjokoladekrem over hele kaken, pynt med kremtopper, og gled dine omgivelser med at det er kake nok til alle!

PS: Følg min 2013-føljetong "Pludrehanne rydder og kaster"

2 kommentarer:

  1. Denne så god ut. Jeg må prøve meg på denne en gang. Har hatt god suksess med kakene dine tidligere og har i skrivende stund akkurat gjort ferdig en "Heisann" sjokoladekake etter din oppskrift. Den er og blir en suksess hver gang jeg lager den så tusen takk for at du deler så gode oppskrifter.

    SvarSlett