onsdag 4. september 2013

Lion queen


2013 har bydd på en flott sommer i nord, og vi har virkelig hatt mye glede av båten. En ukelang tur langs Helgelandskysten, blant annet. Og selve høydepunktet - både i bokstavelig forstand og når det kommer til opplevelse - var å bestige Rødøyløva.

Ikke et spesielt høyt fjell, 443 meter over havet. Men takket være en spektakulær og overhengende sørvegg fikk i hvert fall høydeskrekken min kjørt seg.

Turen er ikke lang -  bare et par kilometer å gå - men bratt. Vi gikk også på en årets varmeste dager, så den høyrøde ansiktsfargen har mer enn én forklaring...


Jeg hadde strengt tatt bestemt meg for å være fornøyd med innsatsen og snu da det siste og bratteste partiet gjenstod. Det så bare for nifst ut å fortsette. Dessuten, utsikten var allerede flott der jeg befant meg, og jeg føler generelt liten prestisje knyttet til det å nå toppen.

Slapper av i skyggen og gjør klar for nedstigning - tror jeg...
Men best som jeg lå der i skyggen og pustet på, kom det en fornøyd og avslappet småbarnsfamilie dinglende forbi på stien, på vei ned fra toppen. Blant dem ei jente på tre-fire år med sommerkjole og rosa joggesko. Verken ungene eller foreldrene så spesielt rystet eller frynsete ut etter tindebestigningen. Så da bestemte jeg meg for å ombestemme meg, kan man si.

Til topps kom jeg, og dæven, der var det luftig (unnskyld dialekten). For en utsikt og for en opplevelse. Jeg ble faktisk ganske tøff etter hvert, og turte meg helt frampå kanten, for å se ned langs fjellveggen som faktisk går innover under meg. Innover, og samtidig flere hundre meter rett ned.

Liggende på rygg, øverst på Rødøyløva og nesten ytterst på kanten.  (Tatt med mobil)
Jeg klapper meg selv på den svette skulderen og sier som Kaptein Melkebart: Er man ikke redd, så er man ikke modig!

Det hører med til historien at vi passerte et filmcrew underveis. Kortfilmen "Fallet" spilles inn i dette helt spesielle landskapet, og den gleder jeg meg til å se.

PS: Sagnet om trollfjellene i Nordland finner du her.

Her ser du Rødøyløva med sin bratte fjellvegg på avstand.


6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hehe, snål tekst - tenker du på tittelen? Den skulle liksom spille på lion king, bare at jeg er jo en queen da, etter å ha overvunnet meg selv og besteget RødøyLØVA :-) Takk for at du legger igjen kommentar, det er veldig stas!

      Slett
  2. Ooooh, jeg har høydeskrekk så det holder! Blir jo svimmel bare av bildene. Du er virkelig modig som en løve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Mimouna. Yngstejenta ble mest sjokkert da bildene avslørte at jeg holdt iPhonen ut over fjellkanten :-D

      Slett
  3. Herlig tur. Har faktisk aldri vært der enda det er bortimot rett over fjorden her :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Elisabeth - da anbefaler jeg at du legger den inn som et turmål! Fullt overkommelig selv for meg som er temmelig utrent. Slitet betaler seg godt med tanke på utsynet. Hvor bor du, forresten?

      Slett