tirsdag 1. april 2014

Klart du kan - uten Toro


Her om dagen ringte Studenten hjem for å høre hvordan jeg lager pannekaker, når jeg ikke har Toro-pose. Jeg begynte å forklare at du tar litt mel, litt sukker, litt salt, noen egg, spe med melk...

- Nei, jeg tenkte mer: Har du en nøyaktig oppskrift du bruker? spurte hun.

Neeei. Jeg hadde jo ikke det. Og da endte det med at hun heller skulle prøve seg fram på egen hånd. Prisverdig innstilling! Jeg har forresten glemt å spørre hvordan det gikk.

I dag var ingen av oss innstilt på seriøs middag, så da ble det pannekaker i pludrehanneheimen, og jeg fikk en ypperlig sjanse til å kontrollmåle min egen slump-i hop-røre.


Pannekakene ble i grunnen veldig gode - helt som vi foretrekker dem - så da er det jo fint at jeg nå har notert oppskriften.

Pannekaker, ca. 14 store
7 dl hvetemel
1 ts salt
2 ss sukker
1 ts bakepulver
1 l melk
4 egg

Start med å røre sammen alt det tørre. Spe med drøyt halvparten av melken, til du har en tykk og klumpfri røre. Bland inn eggene - ikke pisk unødig lenge, da kan pannekakene bli seige. Til sist sper du med resten av melka.
La røren svelle en halvtimes tid.

Pannekakene stekes i smurt stekepanne, på litt mer enn middels varme.

Serveres med sukker, lønnesirup, blåbær eller hva du foretrekker. For en sunnere variant er det også kjempegodt å fylle pannekakene med råkost ringlet med litt ekstra lett rømme.

Velbekomme!



3 kommentarer:

  1. Bruker å ta på slumpen æ åssa.Prøver å lage mest mulig av maten fra bunnen av.

    SvarSlett
  2. Mmm... Pannekaker med sukker og bacon er en stor favoritt! Farlig godt! :)

    SvarSlett
  3. Så bra at junior oppdaga at win kan lage utan Toro! (seier eg som brukte Toro vaffelix idag…) Men eg trur mest på å kunne greie seg utan, og bruke oppskrift og så slumpe etterkvart!

    SvarSlett