søndag 8. juni 2014

Verdens viktigste summetone


I går skrev om min hyggelige frokostgjest, Edvin ekorn. Han koste seg med konglefrø, mens jeg nøt kaffe og brødskiver.

Men det var flere som strømmet til hagen vår for å spise. I hopetall, heldigvis.

Humlene. Disse lubne og flittige, flygende pelsdottene som aldri gjør et menneske fortred (bortsett fra den ene gangen da jeg som seksåring valgte gummistøvler til sommerskjørtet, for å forsere ei summende kløvereng hos mormoren min - jeg var litt skremt av den overveldende humletettheten. Jeg hadde nakne føtter oppi støvlene. Best som jeg sprang gjennom sommerenga på mine små, korte bein, havnet ei humle nedi den ene støvelen. Skal si den brant! Men med unntak av denne ene episoden i løpet av 49 år, har jeg kun støtt på fredsommelige humler.)


Flere humlearter står i fare for å bli utryddet i Norge. Det er ikke bra. Vår eksistens er helt avhengig av humlenes innsats med pollinering av planter og trær. Derfor er det nå en nasjonal kampanje til humlenes fremme - "Summende hager". Det norske hageselskap og Miljødirektoratet står bak kampanjen.


Det viser seg at vi i pludrehanneheimen har slumpet til å gjøre flere ting med hagen vår som hjelper humlene. Rikelig med blomstrende løvetann, for eksempel. Mat for humlemons! Litt for sjelden plenklipp - helt supert for humla, for den hater visst nyklippet gress. Og prydepletreet, som akkurat nå bugner nesten latterlig med rosa blomsterklaser - uhyre attraktivt for humler fra fjern og nær.

Alle som har en hageflekk bør bidra til humlas fremme. Velg nektarrike planter, klipp plenen litt sjeldnere, hold hagen giftfri og la større trær få stå.

Har du forsøkt å fotografere humler...? De flytter seg fort, gitt :-)
Det er laget flere informasjonsfilmer i anledning kampanjen "Summende hager". Nær sagt selvfølgelig med Hilde Hummelvoll som programleder. Du finner filmene og mer info her.
Følg også kampanjen Summende hager på facebook.

(Dette innlegget er et litt forsinket svar på en utfordring jeg fikk fra Ordspinneriet, og som inngår i en bloggstafett startet av Moseplassen. Supre initiativ!)




3 kommentarer:

  1. Nydelige bilder. Her summer det også veldig fra humlene. Deilig med sommer. Hva slags flott plante har du på de første bildene dine......

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mona. Det er prydepletreet som blomster noe aldeles imponerende :-)

      Slett
  2. Flott innlegg om summende hjelperne våre. Synd å høre det havnet en i støvelen din som liten, men den var jo mest sannsynlig vennligsinnet egentlig.. :)

    SvarSlett