tirsdag 13. januar 2015

Nå også som flatbrødbaker


Jeg har i flere år hatt lyst til å prøve å bake mitt eget flatbrød. Det var sågar ett av mine nyttårsforsetter i 2010... Det har blitt med tanken, fordi det å være flink lefse- og flatbrøddame i mine forestillinger krever livslang øvelse og rett og slett er litt vanskelig. Jeg har hatt mine tvil om hvorvidt jeg kunne få det til.

Noen uker før jul tok jeg mot til meg og sendte spørsmålet ut på facebook: Hva trenger jeg å vite før jeg prøver meg som flatbrødbaker? Og hvilken oppskrift bør jeg bruke?

Som vanlig var det flere som ilte hjelpsomt til med både råd og oppskrifter. Den ene ble testet før jul. Den stammer fra et flatbrødkurs, og inneholdt grundig veiledning, så jeg prøvde den først. Tynt, sprøtt flatbrød og en medgjørlig deig å bake - som lovet!

Flatbrød - til 10 leiver
2 dl byggmel
3 dl sammalt hvete fin
2 dl sammalt rug fin
2 dl hvetemel
½ ts salt
3 ½ dl kaldt vann

Bruk byggmel til utbaking og strø mellom emnene!

Bland det tørre, tilsett vann og kna det hele sammen til en fast deig. (Jeg brukte kjøkkenmaskin med k-spade.)
Trill ut deigen til en pølse, jevn og fin, ca. 20 cm lang.  Legg deigen i kjøleskap en stund, gjerne natten over.
Del deigen opp i 10 emner som formes runde og flate.  Disse legges i en stabel med mel mellom. Ikke vær gjerrig med melet!
Når alle emnene er ferdige, snur du bunken og begynner påbakingen (størrelse som en frokosttallerken).  Også her legges leivene oppå hverandre med litt mel mellom. Når så alle emnene er påbaket, snur du bunken og begynner utbakingen, dvs at du baker leivene så tynne som mulige. 

Flatbrødet stekes etter hvert på takke (god varme, men ikke altfor varm). Stekes på begge sider til det er skikkelig sprøtt.

Jeg kommer til å prøve flere av oppskriftene jeg fikk, og hvis resultatet blir bra deler jeg med dere.

Jeg måtte bryte leivene i biter for å få dem i boksen. Dvs de leivene som ikke allerede var maltraktert.

2 kommentarer:

  1. Ett slikt forsett har jeg hatt skrevet bak øret også. Men aldri gjennomført… Har bare prøvd meg på lefser en gang og tjukklefse, jeg holder meg mest til ting som kan trilles og trykkes :) Men kanskje jeg skal hoppe idet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjør det! Det var rett og slett moro. Godt flatbrød ble det, og jeg gruer overhodet ikke til å prøve på nytt :-)

      Slett