torsdag 8. desember 2016

Som jeg koser meg!


En tredel av adventen er tilbakelagt. Selv om det ikke er unger i huset lenger, valgte jeg å følge med på NRKs førjulsserie "Snøfall". Det har jeg ikke angret på. Nå har jeg fått et fast koserituale med å se dagens episode til morgenkaffe ogfrokost. Fin start på dagen!

Serien bygger på et manus av Hilde, Hanne og Klaus Hagerup, som har lagt vekt på ikke å tulle med jula. Samtidig har de definitivt unngått "pussenull"-grøfta, som får idErik til nærmest å spy av Skomakergata.

Jeg er så glad vi har NRK som legger flid og penger i en så fin produksjon. Ekstra stas er det at vi hører så mange forskjellige dialekter i serien. Alle episodene blir dessuten både tegnspråk- og synstolket, slik at når ut til barn med nedsatt syn eller hørsel.

Den bærende figuren, Selma, spilles ualminnelg godt av 11 år gamle Siri Skjeggedal. Henne tipper jeg vi får se mer av på skjerm og scene, hvis det er den veien hun vil gå, da. Talentet er udiskutabelt.

Serien har fått masse gode anmeldelser, og jeg slutter meg til. Les noen av dem her: Dagbladet, VG, Bergens Tidende, Vårt Land.

Hvis du også fikk lyst å se, med plutselig innser at du er seriøst på etterskudd, ligger alle sendte episoder fortsatt ute på NRK Nett-TV i fire uker til.

Fortsatt glad advent!

1 kommentar:

  1. Her koser vi oss, mor og to små, men serien.
    Gleder oss til hver dag.

    SvarSlett