tirsdag 6. juni 2017

Hva er viktig for deg?

Foto: Irene Larssen, Fauske kommune

Visste du at dagen i dag ikke bare er broderfolkets nasjonaldag (Hurra for svenska flaggans dag!), men også "Hva er viktig for deg?"-dagen. 

Den markeres ved at helsepersonell passer på å snakke med sine pasienter om hva som er viktig for dem i livene deres. Kanskje det aller viktigste spørsmålet i dialogen mellom pasient og behandler. På denne dagen flyttes fokuset fra sykdom til helse, fra diagnose til hele mennesket. I min egen kommune går de sågar ut i byen og spør folk på gata. Svarene kan folk skrive på en lapp og putte anonymt i en svarkasse.

Kjempebra fokus.Faktisk burde hver og en passe på å stille det samme spørsmålet til oss selv. Hva er viktig for meg? Hva ønsker jeg?

Selv holder jeg akkurat nå på med Ingvard Wilhelmsens selvhjelpstrilogi. Dette er tre poengterte, kloke og vittige selvhjelpsbøker i én: "Sjef i eget liv", "Kongen anbefaler" og "Det er ikke mer synd på deg enn andre!" Wilhelmsen er lege og professor med hypokondri og psykiatri som spesialfelt. Bøkene har en kognitiv tilnærming, og har for min del avdekket et par grunnholdninger som ikke er egnet til å gi meg glede, harmoni og balanse - som er langt oppe på min ønskeliste.

Fortsettelse følger!
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar