torsdag 31. august 2017

Litt å tygge på


Her kommer oppskrift på et smakfullt brød som gir deg litt å tygge på: Byggbrød.

Jeg elsker å tygge hele byggryn, og har til nå mest brukt dem i kjøttsuppe. Denne brødoppskriften fant jeg bak på esken med "Regal hele byggryn", og jeg er veldig glad jeg tok meg tid til å teste den.

Jeg har bakt brødet i to omganger. Først formet jeg lubne brød som jeg stekte direkte på stekebrett. Neste gang stekte jeg dem i brødform. Jeg foretrekker absolutt den første varianten, som dere ser på bildet her.

Byggbrød, 3 stk.
5 dl vann - til bløtlegging
2,5 dl hele byggryn
3,5 dl byggmel
3 dl vann, fingervarmt
1 dl kefir
50 g rapsolje
700 g hvetemel
200 g frø, gjerne en blanding av gresskarkjerner og solsikkefrø
2 ts salt
50 g fersk gjær

Rør sammen 5 dl vann, byggryn og byggmel. La stå på kjøkkenbenken ca. en time.

Løs opp gjær i fingervarmt vann. Hell i kefir og olje, og bland det sammen med oppbløtte gryn/mel.

Bland inn hvetemel og salt, elt godt med kjøkkenmaskin til en jevn og smidig deig. Frøene skal med mot slutten av elteprosessen (jeg overså dette punktet i oppskriftet, så hos meg ble de med fra starten, og det gikk helt fint).

Deigen heves tildekket på et lunt sted, ca. tre kvarter.

Hell deigen ut på melet bakebord. Del deigen i tre. Form lubne brød som du legger på bakepapirkledd stekebrett.

Etterheves i 30-60 minutter. Sjekk underveis, særlig brød bakt uten fom har lett for å falle sammen hvis de blir overdrevent godt hevet. Sett dem i forvarmet ovn når de er ferdighevet.

Steketemp: 200 grader, nederste rille
Steketid: 30-40 minutter

Legg et bakepapir oppå brødene dersom du ser at de er i ferd med å få for mørk stekeskorpe underveis i stekingen.

Avkjøles på rist.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar